Partij van Oranje

Antwoorden op het verkiezingsprogramma

Deel
    Mattheuss
    Lid van de Partij van Oranje

Aantal berichten : 520
    Leeftijd : 32
    Registration date : 20-09-11

Antwoorden op het verkiezingsprogramma

Bericht  Mattheuss op 16/1/2013, 22:21

Bespreek hier hoe we antwoorden op de vragen bij het verkiezingsprogramma.

Aantal berichten : 457
    Leeftijd : 23
    Registration date : 22-09-12

Re: Antwoorden op het verkiezingsprogramma

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 13:30

De vragen van Urdd:

1) De universiteit is het meest besproken orgaan van de afgelopen maanden. Er zijn enorm veel klachten over voornamelijk het bestuur. Dat wil zeggen: de rector en haar decanen. Wat wilt u hier aan gaan doen?
    2) Wederom de universiteit. Hoe wilt u bewerkstelligen dat het bestuur van de universiteit de besluiten en keuzes van de raad geheel opvolgt? Dit in plaats van de huidige situatie waarin de universiteit zorgt voor het blokkeren van wetswijzigingen en besluiten van de raad.
    3) Kunt u aangeven wat de winst is per arbeider in de verschillende soorten mijnen? Kunt u vervolgens uitleggen waarom u mr arbeiders in de steen- en ijzermijn wilt hebben daar zeker de laatstgenoemde geen winstgevende zaak is?
    4) Waarom spreekt u n al over oorlogsschepen terwijl deze in de praktijk zeker het komende jaar in Holland helemaal niet gebouwd kunnen worden?

Hoe gaan we antwoorden?

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 13:42

Voorstel vraag 1 & 2:

Wat het bestuur van de Universiteit betreft, zullen wij u misschien moeten teleurstellen want we plannen geen grote hervorming hieromtrent. We hopen de relaties tussen de Raad en de Universiteit te verbeteren door een goede, vlotte communicatie te voeren. De MvOCR zal hierbij volgens ons een grote rol spelen. Wat de organisatie van de lessen betreft hebben we wel een concreet plan. Naast het opgeven van welke lessen de lectoren willen/kunnen geven, zullen ook de studenten kunnen opgeven welke lessen ze wanneer willen volgen. Op basis van deze 2 elementen kan dan een uurrooster worden uitgewerkt waarbij de lessen optimaal benut worden.

Vraag 3: te weinig kennis

Voorstel vraag 4:

Wat de oorlogsschepen betreft, het creren van een eigen vloot voor Holland is 1 van de langere termijn plannen van de PvO. Uiteraard is dit in de nabije toekomst nog niet aan de orde, maar ook dit termijn willen we aan dit plan blijven werken. Zo moeten we ook komende termijn blijven toewerken naar de uitbreiding van de havens van Amsterdam en Rotterdam. We willen dit dus gewoon niet naar de achtergrond schuiven omdat het lang duurt en veel geld kost.

Laatst aangepast door mestdaghje op 17/1/2013, 15:50; in totaal 1 keer bewerkt

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 15:30

De vraag van Bombadil:

Ik heb ook een vraagje i.v.m. de loterij rond de mijnarbeid.
    Jullie beweren dat er per maand maximaal 28 loten kunnen worden verdient. Dat is 1 per bewezen werkdag. Houd dit dan in dat u alle mijnen 7 dagen op 7 wilt openen?
    Want in jullie langere termijn plannen lees ik het volgende: ■Het 2/2 systeem zo lang als het kan gebruiken voor de winst

Of zijn er dan gewoon veel minder loten te verdienen per maand?

Er was Bombadil net ter oren gekomen dat enkel te Leiden men niet alle dagen in de mijnen kan werken. Dat veranderde de zaak helemaal.

Ik heb begrepen dat enkel Leidenaren niet elke dag in de mijn kunnen werken. En zij dus nooit aan het maximale aantal loten kunnen komen. Is dat niet juist heel erg demotiverend voor de Leidenaar? En zou de ijzermijn nabij Leiden daar niet de consequenties van kunnen gaan dragen?

Mogelijk antwoord:
    Beste Bombadil. Het 2/2 systeem zorgt ervoor dat de Raad minder onderhoudskosten heeft aan de mijnen door ijzer- en steenmijnen afwisselend 2 dagen te openen en te sluiten. De goudmijnen blijven altijd open wegens de hoge inkomsten. In Leiden is er een steengroeve en een ijzermijn die blijkbaar allebei gelijktijdig worden gesloten. Eventueel kunnen we er proberen voor te zorgen om beide afwisselend te sluiten. Dit mag uiteraard wel niet hetzelfde probleem naar een andere stad verplaatsen.

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 15:40

Over de mijnen weet ik niet zo veel, dus ik weet niet of dit volledig juist is.

Misschien kan Vuur of Niek (of iemand anders) nog iets toevoegen?

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Aantal berichten : 3080
    Leeftijd : 29
    Registration date : 16-04-08

Bericht  niekhzm op 17/1/2013, 16:22

bombadil is goed beantwoord door mesdagje, qua antwoord.

ik zie ook geen problemen in vraag 1 en 2 van Urdd

vraag 3.
    Uitgaande van de mijnen op optimaal niveau, wat ze als het goed is zijn, komt de winst als volgt zijn per medewerker:
    Goudmijnen:6,15
    Ijzermijn:0,31
    Steenmijnen:2,67

Let wel op dat Hollanders afhankelijk zijn van werken in de mijnen. Als we alle ijzer en steen mijnen zouden sluiten dan zouden drie steden heel veel werkgelegenheid verliezen, wat niet overgenomen kan worden grotendeels door andere werkzaamheden. De PvO wil dat niet. Daarbij is het zo dat we met het 2/2 systeem minder kosten maken waardoor de winsten hoger zijn dan hierboven genoemd. Daarnaast zullen we de maximale bezetting zoals nu gewoon behouden. Dus we creeren niet extra plaatsen in de ijzer of steenmijnen. Wat willen is dat de focus verschuift. Dat de mensen uit Rotterdammer, Utrecht en Heusdenar in de goudmijnen gaan werken en de mensen uit Leiden, Haarlem en Amsterdam de steen en ijzermijn bevolken. Als er meer Leidenaren in de ijzermijn gaan, zullen mensen in Rotterdam sneller in de goudmijn gaan, omdat de ijzermijn sneller vol zit.

Voorstel vraag 4:

Wat de oorlogsschepen betreft, het creren van een eigen vloot voor Holland is 1 van de langere termijn plannen van de PvO. Uiteraard is dit in de nabije toekomst nog niet aan de orde, maar ook dit termijn willen we aan dit plan blijven werken. Zo moeten we ook komende termijn blijven toewerken naar de uitbreiding van de havens van Amsterdam en Rotterdam. We willen dit dus gewoon niet naar de achtergrond schuiven omdat het lang duurt en veel geld kost. Daarbij hebben wij niet letterlijk oorlogsschepen genoemd, maar "schepen met kanonnen ". Dat betekend dus schepen die al in een lvl3 haven gebouwd kunnen worden en daar zien we wel al in de Nabije toekomst mogelijkheden in.

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 16:59

Ziet er goed uit Wink

Als je wilt, kan ik al antwoorden op de vragen van Bombadil. Of laat ik beter alles aan Mattheus over?

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 17/1/2013, 17:05

we moeten even afwachten wat matt wil

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 17:18

Ok, natuurlijk Wink

Ik wou even te snel gaan Very Happy

Bovendien ben ik nog niet helemaal zeker. In het laatste raadsverslag las ik dat mijn 1 (goudmijn) niet permanent open is, maar ook het 2/2-systeem volgt. Bovendien is mijn 4 (steen) blijkbaar permanent gesloten. Klopt deze info? En zo ja, waarom is het zo?

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 17:48

De vragen van Douglastar:

Douglastar las het partij programma van de PvO een mooi programma, maar wel met wat vraagtekens en duidelijk wat meningsverschillen. Dat hoorde zo in de politiek en misschien lagen de meningen niet zo ver als gedacht. Douglastar liep op Mattheuss af en begon te spreken.

Heer Mattheuss allereerst gefeliciteerd met uw programma en presentatie. Ik wens u het beste de komende verkiezingen.

Douglastar liet nog even zijn blik gaan over het partij programma.

Ik las net jullie partij programma en heb toch wat vraagtekens hier en daar. Allereerst heeft u het over de ziektes. Het klinkt goed het ondersteunen en mogelijk maken, maar wat is het concrete plan van uw partij in deze? Ik zie goede punten, maar mis het echte plan of wordt dit uitgewerkt tijdens het termijn van de raad?

Dan het puntje universiteit waar u het heeft over een lening van 1000 florijnen die de volgende dag weer terug betaald moet worden want het is het bedrag dat over blijft na het overgaan van lvl2 naar lvl3. Dat klopt niet helemaal je houd 1500 florijnen over van de 2500 florijnen. Daarnaast klinkt het voor mij alsof u meer bureaucratie wilt invoeren in de universiteit en de decanen en rector meer werk wilt verschaffen en vooral degene die willen studeren meer werkt verschaft. Is het niet mooier om het studeren te vereenvoudigen? Graag iets meer verduidelijking hoe u dit ziet.

Voor nu zijn dit even de twee punten misschien spreken wij later over de andere zaken.

Mogelijk antwoord:
    Beste heer Douglastar. Bedankt voor het kleine complimentje over het programma. Het spreekt echter vanzelf dat er steeds wat meningsverschillen zijn en dat een programma nooit perfect is. Daarom zal ik met plezier uw vragen beantwoorden.

U hebt blijkbaar het plan omtrent de dokters niet goed begrepen. Om in elke stad voldoende dokters te verkrijgen, willen we het aantal studenten omhoog krijgen. Om dit doel te bereiken willen we iedereen financieel helpen die level 3 wil worden. Van de 2500 fl zou de Raad 1000 fl lenen zonder rente met de voorwaarde dat de betreffende persoon dezelfde dag level 3 wordt en de dag nadien de lening terugbetaalt met het geld dat hij/zij behoudt. Wij dachten dat het behouden bedrag slechts 1000 fl bedroeg, maar als wat u zegt waar is kan de lening 1500 fl bedragen. Deze leningen kosten de Raad praktisch niets, maar er moet natuurlijk wel een budget voor vrijgemaakt worden.

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 17/1/2013, 18:05

het antwoord aldus mijn visie

Mogelijk antwoord:
    Beste heer Douglastar. Bedankt voor het kleine complimentje over het programma. Het spreekt echter vanzelf dat er steeds wat meningsverschillen zijn en dat een programma nooit perfect is. Daarom zal ik met plezier uw vragen beantwoorden.

U hebt blijkbaar het plan omtrent de dokters niet goed begrepen. Om in elke stad voldoende dokters te verkrijgen, willen we het aantal studenten omhoog krijgen. Om dit doel te bereiken willen we iedereen financieel helpen die level 3 wil worden. Van de 2500 fl zou de Raad 1000 fl lenen zonder rente met de voorwaarde dat de betreffende persoon dezelfde dag level 3 wordt en de dag nadien de lening terugbetaalt met het geld dat hij/zij behoudt. U leest het verkeerd. wij weten dat het 1500 is dat u overhoudt. Maar u moet zelf die 1500 hebben. Wij lenen als raad de overige 1000. Die direct terug komt. Deze leningen kosten de Raad praktisch niets, maar er moet natuurlijk wel een budget voor vrijgemaakt worden.

Wij willen het eenvoudiger maken en zo dus een makkelijke wijze erin maken zodat mensen kunnen aangeven welke lessen ze willen volgen. Zodat roosters beter kloppen en tevens de lessen vol zitten.

Bericht  mestdaghje op 17/1/2013, 18:25

Ik snap wat je bedoelt en ik ben het ermee eens Wink
    Ik heb de formulering wel nog wat aangepast.

Mogelijk antwoord:

U hebt blijkbaar het plan omtrent de dokters niet goed begrepen. Om in elke stad voldoende dokters te verkrijgen, willen we het aantal studenten omhoog krijgen. Om dit doel te bereiken willen we iedereen financieel helpen die level 3 wil worden. Van de 2500 fl zou de Raad 1000 fl lenen zonder rente met de voorwaarde dat de betreffende persoon dezelfde dag level 3 wordt en de dag nadien de lening terugbetaalt met het geld dat hij/zij behoudt. wij weten dat er nog steeds 1500 fl door de burger zelf betaald moet worden, dat bedrag moet hij/zij nog steeds zelf bijeen zien te krijgen. Wij lenen als raad dus enkel de overige 1000 fl, omdat dit bedrag direct terug komt. Daardoor zullen deze leningen de Raad praktisch niets kosten, al moet er natuurlijk wel een budget voor vrijgemaakt worden.

Wat de Universiteit betreft willen wij de organisatie eenvoudiger maken door een makkelijke wijze te voorzien waarbij spelers mensen kunnen aangeven welke lessen ze willen volgen. Op die manier zullen de roosters beter kloppen en tevens de lessen voller zitten.

Bericht  Mattheuss op 17/1/2013, 20:02

Ik ben er, eens kijken naar het programma Happy

Aantal berichten : 514
    Leeftijd : 33
    Registration date : 21-04-12

Bericht  Rivosk op 17/1/2013, 20:36

Wat punten 1&2 betreft in zake de universiteit heeft Urrd wel gelijk...
    Met de huidige rector valt bijna niet samen te werken. MAar ik zou er toch op de vlakte over blijven aangezien geen alle andere partijen de huidige rector lijken te steunen en we dan enkel zorgen voor meer problemen tussen de rector en PvO.

Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 17/1/2013, 21:54

Maar wat we nu brachten is vrij goed. Wat er gesugereerd werd

Bericht  Mattheuss op 17/1/2013, 23:07

Mestdaghje, ik vind het belangrijk dat men weet dat het niet enkel om de lijsttrekker gaat en daarom laat ik de eerste twee vragen van Urdd door jou beantwoorden. Hetgene wat je zei over de universiteit is goed en je mag het posten. Verwerk er wat RP in. Wink

De rest zal ik het morgenavond zelf beantwoorden.

Bericht  Mattheuss op 19/1/2013, 02:34

Over Douglastars reactie: jullie reageerden op zijn gedachte, wat niet kan dus. Razz

Commentaar op mijn reacties is altijd welkom.

Mestdaghje, jij mag verder de universiteitsvragen van Urdd afhandelen, goed? Happy Ontzettend bedankt over je input over de mijnen en Douglastars reactie.

Bericht  mestdaghje op 19/1/2013, 10:26

Zal ik met plezier doen Wink

En graag gedaan Happy we kunnen niet alles aan jou alleen overlaten Wink

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter