Partij van Oranje

nieuw programma

Deel
    niekhzm
    Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Aantal berichten : 3080
    Leeftijd : 29
    Registration date : 16-04-08

nieuw programma

Bericht  niekhzm op 13/7/2013, 10:25

Samen met zijn lijstgenoten loopt Niekhzm het plein op om het verkiezingsprogramma aan een bord op te hangen en het uit te leggen aan het volk.

[rp]

Vandaag presenteren wij opnieuw ons verkiezingsprogramma. Vanwege de vakantie hebben de Partij van Oranje en Onderweg Naar Stabiliteit ook ditmaal gekozen om de handen in elkaar te slaan om toch te kunnen werken voor Holland. Daarnaast bevat onze Eendracht-lijst ook nog een onafhankelijk lid, de heer Aarlus.  In de onderstaande tekst hopen wij u duidelijkheid te verschaffen over onze visie en onze ideeën. Mochten er nog vragen zijn, dan kan u deze altijd stellen en dan zal één van onze lijstleden u te woord staan.

Goede samenwerking in de Raad
    Wij zijn nog steeds voorstander van een goede sfeer in de Raad. Alleen door een goede samenwerking met de andere lijsten kunnen wij succesvol Holland leiden. Wij zullen dan ook ten alle tijde onze collega-raadsleden met respect behandelen en pleiten voor gezonde discussies met opbouwende in plaats van afbrekende kritiek. Wij rekenen er op dat de andere partijen dit ook elk termijn zullen doen, net zoals ze dat het voorbije termijnen deden.

Mijnenbeleid
    Wij willen doorgaan op de huidige weg met de mijnen, daar deze het voorbije termijnen succesvol bleek. Wij willen trachten de mogelijkheden van het nieuwe mijnensysteem optimaal te gebruiken. Tegenwoordig duren alle werkzaamheden 22 uur. Waarbij ook een keuze is om voor één hele dag in de mijn te werken. Wij adviseren alle burgers dan ook om na het aannemen van een 22 uur durende job nog één of twee uur in de mijnen te gaan werken en zo nog een paar extra florijnen verdienen. Natuurlijk draagt dit ook bij aan het welvaart van het Graafschap. Er is nog steeds een probleem met de opbrengsten van steen. De winsten van steen worden niet goed in inventaris gedaan, waardoor er verliezen worden geleden. ( kort gezegd een bug, die gemeld is)

Economisch beleid

• Wij willen met de Raad naast een weekverslag ook een maandverslag publiceren. Dit maandverslag zal een uitgebreide beschrijving bevatten van de handel in het binnen- en buitenland. De bevolking zal hier ook inzage krijgen in het inventaris van de raad om zo transparant en duidelijk mogelijk de economische situatie van ons graafschap weer te geven.
    • Wij zijn van mening dat nu Holland er een stuk beter voorstaat er geld moet terugvloeien naar de gewone burger. Wij wilden daarom de belastingen verlaging formeel gaan vastleggen. Dit kan tevens ook het aantal velden stimuleren, zodat Holland meer kan gaan exporteren.

Staatskas en inventaris beveiligen
    We moeten het komende termijn kijken naar een manier om onze staatskas en onze goederen te beveiligen tegen aanvallen van buitenaf maar ook tegen diefstal van raadsleden zelf. We willen het AID hierin een belangrijke rol geven. We willen het AID laten toezien op de Minister van Handel en Baljuw, zodat zij op ieder moment kunnen weten waar zij zich bevinden. Indien er dan toch een diefstal plaats zou vinden, zou dit zo snel mogelijk gestopt kunnen worden. Ook lijkt het ons een goed idee dat deze raadsleden dagelijks verantwoording afleggen in hun kantoren in de raadszaal. Door controle op de raadsleden willen we dus de veiligheid van de Hollandse gelden en goederen verbeteren.

Nauwere banden met het SRING
    Holland is onderdeel van het SRING en moet volgens ons de banden met het Keizerrijk aanscherpen om zo de samenwerking te optimaliseren. De Raad moet wekelijks communiceren met het Keizerrijk over wat er gebeurt in het Graafschap om de verbondenheid met SRING te vergroten. Dit is natuurlijk een belangrijke taak voor de Graaf maar ook de rest van de Raadsleden kunnen hiertoe bijdragen. Daarover is ook een gesprek gaande. Die is opgestart extern en op aandringen van onder andere de graaf vorige termijn en de huidige lijsttrekker van EEN.

Wetgeving verder verbeteren
    Burgers van Holland worden opgeroepen met voorstellen te komen ter aanvulling van de wet. Deze voorstellen worden stuk voor stuk openbaar besproken. De wetgeving is de laatste periode veel bediscussieerd. Er was, vaak terecht, negatieve kritiek over hoe de wetten zijn opgesteld. Een duidelijk wetgevend kader als het onze is op zich echter iets goeds en elke raadstermijn telkens de wetten op de schop gooien enkel om in de geschiedenisboeken te komen als Grote Hervormer, creëert enkel rechtsonzekerheid. Nu is het volgens ons daarentegen juist de tijd om de bestaande wetgeving te structureren, verduidelijken en versimpelen waar nodig. Wij willen blijven ieder wetsartikel onder de loep nemen zoals het voorbije termijn en verder vereenvoudigen waar mogelijk, zonder aan duidelijkheid in te boeten. Per opus moet worden gekeken wat duidelijker en eenvoudiger kan en dat zal ook voorgelegd worden aan de bevolking.

De Hollandse vloot
    Nu de havens stilaan allen naar een hogere niveau zijn gebracht wordt het tijd om te investeren in schepen. Holland moet volgens ons op termijn over een volwaardige vloot kunnen beschikken. Dit kan via de aankoop van boten, maar huren is ook mogelijk, afhankelijk van welke optie financieel het meest interessant is. Als bemanning denken wij aan vertrouwelijke burgers met ervaring met de scheepvaart. Dat het tijd wordt voor een Hollandse vloot hebben gebeurtenissen uit het verleden al uitgewezen. Holland moet in staat kunnen zijn een vijandelijk oorlogsschip te kunnen verwijderen uit onze eigen wateren. Wanneer het zover komt, kunnen we een wetgeving opstellen in verband met de vloot zodat hier geen misbruik van kan worden gemaakt. De keuze is daarom gevallen op het uitbreiden van de Rotterdamse haven zodat er eigen (oorlog)schepen gebouwd kunnen worden.

Gebalanceerde studies

Wij zijn sterk voorstander van een gebalanceerd studiebeleid. Wij zouden graag zien dat ambachtslieden (lvl 2) kunnen studeren in de vakken dat het nut heeft, lvl 2's die veelal nog niet geïnformeerd zijn over hoe studies in zijn werk gaan of niet begrijpen welke studies nuttig zijn om te doen op hun niveau. Dus goed advies, goed monitoren wat er gebeurt en voorkomen dat er tekorten in kennis ontstaan. Het belangrijkste punt hierbij is persoonlijk overleg met de Universiteit, die nooit in het ongewisse mag blijven over wijzigingen op het vlak van studiebeleid. Niet alleen de Raad van Holland moet het gevoel hebben overleg te hebben gepleegd, ook de Rector, de Decanenvan de Universiteit en de burgers moeten het gevoel hebben dat er wel degelijk zinvol overleg heeft plaatsgevonden over een voorstel. Overleg waarbij slechts één partij het gevoel heeft dat er waardevol en correct overleg heeft plaatsgevonden, is in essentie geen overleg.

Verbeterde justitie

Het is van belang dat het Graafschap Holland in deze periode van rust ook de juiste mensen op justitie blijft houden. In het komende termijn hebben wij als doel om de juiste personen te kiezen om deze functies te bekleden zodat justitie ten allen tijde blijft werken zoals het hoort. Op die manier wensen wij te zien dat justitie het vertrouwen van het Graafschap Holland terugkrijgt als scheidsrechter in enig probleem dat zich voordoet tussen verschillende partijen en waar dit probleem in aanraking komt met de wetten van het Graafschap Holland. Wij zijn bereid om justitiële functies, waaronder rechter op ons te nemen.

/rp][/quote]
    [/quote]

geedit met commentaar van chris

Laatst aangepast door niekhzm op 15/7/2013, 16:03; in totaal 2 keer bewerkt

Lid van de Partij van Oranje

Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 26
    Registration date : 25-02-13

Re: nieuw programma

Bericht  Christiaan op 14/7/2013, 14:34

Aangaande de mijnen moet je er rekening mee houden dat er nu ook een optie is om een gehele dag in de mijnen te werken. Op die manier heeft men de keuze om, als men die dag nog niets gedaan heeft (na de update om 4 uur) een hele dag in de mijnen te werken, op eender welk moment in de dag. Op die manier kun je gewoon een hele dag werken hoe vroeg of laat je ook inlogt, zolang je elke dag maar één keer inlogt. Handig voor sommige mensen. Hou er dus rekening mee dat de werkzaamheden dus niet altijd 22 uur zijn, er is een andere mogelijkheid.

Wat je zegt over Baljuw en MvH bij het Economisch Beleid is wel leuk, maar het wordt dan misschien wel eens tijd dat onze MvH dat ook gaat uitstralen. Dat hij zijn werk misschien gedaan krijgt is een ding en dat hij altijd zijn afwezigheden meld in de Raad ook, maar daarmee straal je geen activiteit uit en de mensen voelen zich ook niet snel geholpen, daarvoor verwijs ik naar de vele klachten die ik dit termijn al heb gehoord. Dat er af en toe eens klachten zijn is een ding, maar het valt me toch op dat het er dit termijn meer dan gemiddeld zijn. Als je dit in je programma wilt zetten en geloofwaardig wil overkomen, dan lijkt het me dat Mattheus nodig een tandje bij moet steken, of dat we anders moeten denken over een nieuwe MvH voor de resterende termijn. De activiteit van een MvH van onze partij zal ons worden aangerekend als dit op het programma staat.

Onder relaties met SRING staat er "egsprek" ipv "gesprek". Voor de rest kun je ook even vermelden dat activiteit in de Keizerlijke Raad ook een belangrijk onderdeel is, daar wordt immers veel besproken.

Aangaande de studies zou ik toch nog wat willen veranderen. Op z'n minst zou ik de laatste zin veranderen naar "Het belangrijkste punt hierbij is persoonlijk overleg met de Universiteit, die nooit in het ongewisse mag blijven over wijzigingen op het vlak van studiebeleid." En ik zou hier zelfs nog iets aan toevoegen in de trend van "niet alleen de Raad van Holland moet het gevoel hebben overleg te hebben gepleegd, ook de Rector en de Decanen van de Universiteit moeten het gevoel hebben dat er wel degelijk zinvol overleg heeft plaatsgevonden over een voorstel. Overleg waarbij slechts één partij het gevoel heeft dat er waardevol en correct overleg heeft plaatsgevonden, is in essentie geen overleg."

Hiermee wil ik duidelijk op de ontevredenheid van hoe de zaken dit termijn gegaan zijn. Ik zal niet zeggen dat er fouten gemaakt zijn, maar wil dit zeker wel anders zien vanaf komend termijn, we staan immers op alle vlakken open voor verbetering, dat zou hier dan ook moeten gelden. De Universiteit moet nodig gezien worden als een vriend en steun van de Raad van Holland, niet als vijand die verslagen moet worden door haar zaken op te leggen die niet geheel gunstig zijn voor de Universiteit. Het "gunstig zijn" wordt hierin dus wederom bepaald door beide partijen!

Bij het laatste punt aangaande justitie vraag ik me af of het al dan niet wenselijk zou zijn om toe te voegen dat wij, om dit te bereiken, zelf de functie van Rechter willen vullen, zodat wij hier zelf controle over hebben en ook zelf afgerekend zullen worden als het niet lukt. Dit is dus wel een vraag, zet het er dus niet zomaar bij Razz want ik wil gewoon weten of het een goed idee is of eerder niet?

Dat zijn zowat mijn commentaren bij het programma Happy
    Laurenz

Aantal berichten : 15
    Leeftijd : 17
    Registration date : 06-05-13

Bericht  Laurenz op 15/7/2013, 11:01

Ik heb weinig commentaar op het huidige programma. Ik zou enkel graag een toevoeging zien aangaande de prijs van de mandaten. Ik heb het er met Niek al over gehad en plan was eerst om het er nu nog door te duwen, maar misschien is het wel een klein punt dat ons aardig wat stemmen kan opleveren bij het volk omdat het iets is dat de mensen rechtstreeks aanbelangt?

(doel is om de prijzen van de huidige mandaten naar beneden te halen aangezien ze absurd hoog zijn en veel te onduidelijk. Een uniforme prijs is beter denk ik dan.)
    niekhzm
    Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 15/7/2013, 16:02

Ik zou dat niet rechtstreeks noemen, maar wel kenbaar maken.

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 15/7/2013, 16:03

opmerkingen graag tot morgenavond 18.00 daarna openbaar.

Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 26
    Registration date : 25-02-13

Bericht  Christiaan op 15/7/2013, 18:09

Ik wil even jullie erop wijzen dat een mandaat van 1000 florijnen tussen 2 burgers een kostprijs heeft van 11 florijnen voor het Graafschap Holland. Ik hoop dat jullie hiervan op de hoogte zijn?

Een mandaat moet uitgeschreven worden aan de verkoper, terug binnenkomen, terug uitgeschreven worden aan de bestemmeling en terug binnenkomen. 4 keer de inhoud met een kost van 2.5 florijnen per staatspunt, dus per 10.000 florijnen. Oftewel, voor 1000 florijnen, is dat 1 florijn kost aan staatspunten.

Echter, bij zo'n handelsdeal zal er zowiezo een keer een geldmandaat uitgeschreven moeten worden. Een geldmandaat aanmaken kost 1% van het bedrag! Dit wordt direct afgetrokken van de schatkist en is terug te vinden in de boekhouding, ik weet dit nog van mijn termijn als MvH, toen Maarten als Baljuw me dit meldde. Het is vanwege die kost dat we de prijzen zo hoog gelegd hebben. Hou even rekening met die verborgen kost van 1% van dat geldmandaat voor je de prijs laat zakken en wij geld gaan uitdelen zodat de mensen geen moeite meer moeten doen en wij meer moeite!
    Laurenz

Aantal berichten : 15
    Leeftijd : 17
    Registration date : 06-05-13

Bericht  Laurenz op 15/7/2013, 18:14

akkoord chris, dus een mandaat van 1000 florijnen kost 11 florijnen.... nu betaald diegene die een mandaat van 1000 florijnen of minder wil, 25 florijnen, dat is dubbel zoveel als de kostprijs... Laat de personen die een mandaat willen, de kostprijs van het mandaat dragen, 1 procent van het geldmandaat en dan 0,5 florijn per mandaat...

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud

Het is nu 16/12/2017, 08:22