Partij van Oranje

onderhandelingen

Deel
    Christiaan
    Lid van de Partij van Oranje

Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 26
    Registration date : 25-02-13

Re: onderhandelingen

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 15:39

Say heeft gepost. Dat lijkt me duidelijk.

Mestdaghje, geef Say Baljuw, ik word gewoon je Regent. Eendracht gaat zijn lijsttrekker als Graaf leveren en Eendracht zal ook de steunpilaar voorzien voor de Graaf, de rechterhand. Ik geloof niet dat Say gelijk heeft, maar ik ben ook niet van plan om hem als Regent de overhand te zien nemen omdat hij het wel geloofd. Als ze mij als de Graaf kandidaat van Eendracht zien, dan kan ik in hun ogen als Regent de gaten dichten die jij zogezegd zou laten. Dat geeft jou ook de mogelijkheid om jezelf als Graaf te bewijzen, ze zullen wel bijdraaien.

Daarnaast heeft Laurenz met MvH en Kosygin met Rechter elk hun voorkeur en heeft LvO, zoals specifiek gevraagd, Schout en Baljuw om een controle uit te kunnen voeren op justitie en financiŽn.

gielen

Aantal berichten : 76
    Leeftijd : 23
    Registration date : 19-03-09

Bericht  gielen op 23/9/2013, 15:47

Je hebt gelijk heer Chris, maar Mestdaghje zal toch echt zelf een lijst moeten op stellen, het is goed dat we hem daarbij helpen.

Kosygin, we zitten daar om het volk van Holland te vertegenwoordigen we moeten we kunnen blijven samenwerken met LvO, anders gebeurt er nog niet veel goeds in de raad
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 15:54

Uiteraard moet Mestdaghje zelf een lijst samenstellen, maar hij vertegenwoordigd Eendracht en wij zijn daar allemaal deel van. Het is enerzijds belangrijk dat wij ons zegje duidelijk doen en anderzijds is het ook belangrijk voor hem dat hij daar rekening mee houdt. Of we nu geweldig goed of super slecht samen kunnen werken met LvO, wij zullen altijd zijn eerste steun zijn, zij zijn tweede. LvO is niet de enige die af en toe eens een eis mag stellen, als wij het nodig vinden dan moeten wij toch ook zaken duidelijk kunnen vragen tegenover onze lijsttrekker?

Ik wil hem zeker helpen, dat probeer ik ook, maar hulp kent vele vormen, soms ook de harde manier...

Ik ben het wel ook niet zo eens met het niet samenwerken met LvO, daarom dat ik ook belang hecht in mijn woorden aan hun eisen en aan hun positie.
    mestdaghje

Aantal berichten : 457
    Registration date : 22-09-12

Bericht  mestdaghje op 23/9/2013, 15:55

Ik ga optie 2 voorstellen.

gielen

Bericht  gielen op 23/9/2013, 16:01

daar heeft u gelijk in Chris!

ik ook niet maar het moet nu eenmaal
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 16:10

Mijn optie 2 of de optie 2 van LvO Question
    niekhzm
    Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Aantal berichten : 3080
    Leeftijd : 29
    Registration date : 16-04-08

Bericht  niekhzm op 23/9/2013, 16:11

is dat deze optie 2

laurenz mvh, kosygin rechter, chris oa/regent en say baljuw

jij graaf

je wete dat er 4 man al voor jouw heeft gestemd he

dus nog 2 en je bent het

Bericht  mestdaghje op 23/9/2013, 16:18

Die van Chris Wink

Bericht  mestdaghje op 23/9/2013, 16:18

Mijn typen is nogal traag, dus het duurde even voor ik alles af had Wink

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 16:19

Mooi gezegd Mestdaghje cheers

Ik wil ze wel zien proberen ons te overtuigen, iedereen heeft IG al erkend behalve jij en ik Razz
    niekhzm
    Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 23/9/2013, 16:22

dus als 1 van jullie 2 stemt op jouw dan ben je het mestdaghje

O en say kan het dus niet meer worden. Of chris moet voor hem stemmen en die kans is er niet. xd

Bericht  mestdaghje op 23/9/2013, 16:28

Ik heb ook al op mezelf gestemd, maar ik zou toch graag ook hun steun krijgen Wink

Partijvoorzitter
    Partijvoorzitter

Bericht  niekhzm op 23/9/2013, 16:52

hahahaa

dan ben je graaf gefeliciteerd

Raadslid
    Raadslid

Aantal berichten : 106
    Leeftijd : 32
    Registration date : 06-03-13

Bericht  petrus_antonius op 23/9/2013, 20:42

Als ik achteraf bezien even mag evalueren (het is nu immers een feit dat Mestdaghje Graaf wordt). We kunnen leren van dit proces zodat het een volgende keer anders gaat en hopelijk meer draagvlak oplevert.

Volgens mij hadden we van begin af aan open kaart moeten spelen: EEN heeft de absolute meerderheid en daarmee bepalen wij dat onze lijsttrekker Graaf wordt. Dat is immers het logische gevolg. Een tegenargument had kunnen zijn dat onze lijsttrekker tijdens de campagne flink (terecht) bekritiseerd was geweest, maar dat is nu niet gebeurd. Daarmee geeft de tegenpartij eigenlijk te kennen vooraf geen bezwaar te hebben. De onderhandelingen zijn dan ook geen onderhandelingen, maar overleg: we nodigen de andere partij uit om haar wensen kenbaar te maken en te overleggen opdat de beste personen op de juiste plaatsen komen. Bovendien wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling.

Dit zal in het begin van de twee dagen misschien slikken zijn voor de tegenpartij, maar levert volgens mij uiteindelijk meer draagvlak op. Nu voelt de andere partij zich sowieso genaaid, hoe mooi de functies ook zijn die ze mogen ontvangen. Dat terwijl EEN juist staat voor goede samenwerking. Partijoverstijgend handelen om tot een beter Holland te komen. In de huidige onderhandelingen hebben wij ons wat dat betreft niet van onze juiste kant laten zien.

Achteraf kan men een oorlog winnen. Het is makkelijk om nu te zeiken over de wijze waarop de onderhandelingen zijn gevoerd. Het is zeker niet bedoeld om de onderhandelaars onderuit te schoppen. Het is vooral bedoeld om een discussie los te maken waar wij allemaal van kunnen leren. Opdat de huidige en toekomstige onderhandelaars een volgende keer niet in dezelfde valkuil trappen. (Je moet immers wat variatie in het spel houden door af en toe eens nieuwe fouten te maken.)
    mestdaghje

Bericht  mestdaghje op 23/9/2013, 21:19

Zou Niek of Christiaan de onderhandelingen van me kunnen overnemen vanavond? Ik moet onverwacht nog weg (IRL)

Raadslid
    Raadslid

Bericht  petrus_antonius op 23/9/2013, 21:21

Ik zie trouwens net dat LvO op het laatste moment nog een tegenvoorstel heeft gedaan. Het lijkt me niet onverstandig om dit te accepteren. Het gaat er niet om hoeveel belangrijke postjes wij als EEN kunnen binnenhalen. Het gaat erom dat iedere functie wordt bekleed door iemand die daar capabel voor is. Volgens mij is dat in dit voorstel het geval.

Dit accepteren zou de samenwerking sterk bevorderen. Door dit af te slaan zouden we het onszelf (en dus Holland) onnodig moeilijk maken.
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 21:26

Maar ze nemen zowel Rechter als Minister van Handel plotseling bij LvO. Laurenz wordt dan weer Baljuw. Morrigan Regent. Sorry, maar dat zijn me net iets teveel wijzigingen van ons eigen voorstel.

In ons voorstel waren alle posten ook bekleed door iemand die capabel is. We moeten de samenwerking niet ten koste van bijna alles wat wij hebben gaan bevorderen.

Mestdaghje, als jij nog wilt reageren of posten hierop, mag je, anders zal ik het wel overnemen. Het lijkt me echter wel belangrijk dat je op z'n minst ook jou mening nog geeft hierover. (als je er nog bent)
    petrus_antonius
    Raadslid
    Raadslid

Bericht  petrus_antonius op 23/9/2013, 21:34

Waarom zouden we nu spierballen tonen? Wat wil je ermee bereiken? Misschien dat wij dan een belangrijk postje meer krijgen, met als gevolg dat je bijna de helft van de Raad tegen jezelf in het harnas werkt. Holland is belangrijker dan EEN. Ik denk dat de steun van LvO voor de Graaf belangrijk is. Een unaniem gekozen Graaf zal meer bereiken dan een Graaf die enkel door zijn lijst is gekozen... dan is het namelijk niet meer dan een lijsttrekker met een titel.
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 21:49

Petrus, als wij dit toegeven, dan hadden we evengoed de verkiezingen kunnen verliezen.

Zij stemmen voor Mestdaghje als Graaf, maar ze gaan wel met Rechter, Schout, MvH ťn Regent aan de haal. Ik bedoel, je kan nu wel zeggen jij mag Graaf worden maar wij nemen alle beleidsfuncties, minus eentje nog voor jullie, heel erg fijn behalve voor de winnende partij. In een verdeling zoals deze nu is, is dat gewoon niet passelijk.

Ons voorstel was meer dan schappelijk, ze kregen immers waar ze om vroegen, Schout en Baljuw, een post in zowel juridisch als financieel waardoor ze controle konden houden. Ze hadden ook OA en Woordvoerder, belangrijk voor juridisch en belangrijk voor contact met het volk. Dat woordvoerder en Graaf in aparte partijen zitten zorgt er immers ook voor dat beide partijen een post hebben via welke ze contact hebben met het volk en, officieel, contact kunnen leggen tussen het volk en de Raad.

Hun eisen zijn gewoon veel te groot voor wat ze behaald hebben in deze verkiezingen. Hun redens zijn oftewel afwezig oftewel gebracht op een onderhandse manier, kijk maar naar de post van Ratso die even Laurenz probeert onderuit te halen met dan nog niet eens de waarheid...

Als ik zeg wat zij vragen, dan krijg ik zonder omwegen te horen "ze willen wel veel". Dat zegt me genoeg. Vorige verkiezingen hebben zij hun pretje al gehad en Eendracht belangrijke zaken ontzegt omdat Eendracht niet vanaf het begin voltallig was. Nu zijn we wel voltallig, we staan met 7 zetels en 60% in de onderhandelingen, en nu gaan we ons weer zaken laten ontzeggen, terwijl wij helemaal niet oneerlijk hebben gehandeld tegenover hun. Sorry, maar dat gaat neit door.

Ik weet van genoeg mensen in de Raad en erbuiten die niet achter dit voorstel zouden staan, ik kan mezelf daar zeker bij rekenen. Ik kan het dus ook in alle eer en geweten niet aanvaarden als ik voor heel Eendracht moet spreken.
    petrus_antonius
    Raadslid
    Raadslid

Bericht  petrus_antonius op 23/9/2013, 21:57

Ik ben geen lijsttrekker en geen onafhankelijk raadslid. Derhalve zal ik de beslissing van de lijsttrekker (of zijn vervanger) volgen. Neemt niet weg dat dit haaks staat op mijn principes en haaks op onze ideologie. Wat maakt het uit dat belangrijke beleidsfuncties naar een andere partij gaan? Als ze hun werk maar goed doen toch? Wij hebben een absolute meerderheid en kunnen daarmee de Graaf kiezen en iedere wet die we maar wensen doorvoeren. Maar Holland met zeven man regeren is onmogelijk, daarvoor hebben we er meer nodig. Als wij niet op zoek gaan naar die steun dan zullen we die ook niet krijgen. En geloof me: als we nu niet ingaan op dit voorstel dan komen wij als verliezers uit de onderhandelingen.

Ja, je spreekt dan dus namens EEN. Maar nee, je spreekt niet namens alle leden van EEN, want ik kan me in de verste verte niet vinden in de houding die wij ons tijdens deze onderhandelingen hebben aangemeten.
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 22:08

Petrus, op dat vlak kunnen wij het wel eens zijn. Ik had ook liever de onderhandelingen gezien zoals jij gezegd had. Echter, op onze meerderheid staan en niet onderhandelen maar enkel wensen te spreken over hun verlangens, is ook niet echt de ideologie van Eendracht, dat toont immers vanaf het begin al aan alsof wij de baas willen gaan spelen. Hadden de onderhandelingen beter gekund, ik geloof dat ik dat elk termijn moet zeggen ja, maar dat neemt niet weg dat, omdat we nu eenmaal niet 100% begonnen zijn, dat we plots met 50% moeten eindigen. Ik doe wat we eigenlijk vanaf het begin al hadden moeten doen.
    Skiennietee
    Raadslid
    Raadslid

Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 40
    Registration date : 13-08-08

Bericht  Skiennietee op 23/9/2013, 22:12

Dat ze de graaf erkennen zegt niet zo veel, hij was al met meederheid gekozen.
    Het is puur voor de vorm.
    Nu willen omdat ze de graaf erkennen alle andere belangrijke posten hebben.
    Beetje doorzichtig.

Mischien is dit wat. is maar een hersenspinsel.
    Vergeet niet dat ik geen functie krijg. (vind ik niet erg) Dat kan je ook zien als toegift aan lvo

Graaf - Mestdaghje
    AR - Skiennietee
    Minister van O, C & R - Gielen
    Woordvoerder - Anthonis
    Minister van Handel - Laurenz
    Baljuw - Kosygin
    Mijnopzichter - Viswanathan
    Rechter - Say
    Openbaar Aanklager - Chris
    Schout - Morrigan788 (tevens Regent)
    Kapitein - Petrus_antonius
    Sergeant - Ratso
    Laurenz

Aantal berichten : 15
    Leeftijd : 16
    Registration date : 06-05-13

Bericht  Laurenz op 23/9/2013, 22:19

Petrus, ik begrijp volledig je mening maar is het dan logisch dat de zwaardere functies in de raad gaan naar de partij met de minste stemmen, is dat dan respect voor de democratie? Ik moet Chris hier in bijtreden, het feit dat ze zichzelf al deze functies toedichten, wil gewoon zeggen dat ze er maximaal uithalen wat er uit te halen valt, onafgezien wat goed is voor Holland of niet, ze willen erna tegen de burgers kunnen zeggen: zie je, ze kunnen niet leiden want ze geven alles uit handen en hebben geen ruggegraat... als we met dit voorstel akkoord gaan, stellen we 60 procent van de hollandse bevolking teleur...
    Christiaan

Bericht  Christiaan op 23/9/2013, 23:56

Een vruchtbaar gesprek gehad met Say. Petrus, ik heb aan je gedacht, we hebben wel wat gepraat maar we hebben niet te moeilijk gedaan tegenover elkaar.

Er waren zaken waarop zij niet wilden toegeven, zaken waarop wij al dan niet op wilden toegeven. Helaas heb ik Kosygin niet meer te pakken gekregen, maar Laurenz heeft alvast zijn akkoord gegeven voor de wissel dat hij Baljuw zou worden. Anthonis wordt in de plaats MvH, Woordvoerder gaat naar Kosygin, Rechter naar Say. Nu weet ik niet of Kosygin Woordvoerder wil doen, maar er valt over te praten moest er nog een wissel nodig zijn op dit vlak.

Ze beschouwden Mestdaghje als Graaf als een zware knieval tegenover EEN, maar wij kunnen de toegevingen van Rechter en de wissel MvH/Baljuw ook als toegevingen beschouwen, dus op dat vlak hebben we beiden toch de weg naar elkaar gevonden. Ze hebben wel, gezien hun eigen voorstel dat ik Graaf zou worden in plaats van Mestdaghje, Regent aan mij gelaten om alsnog tot een akkoord te kunnen komen. Op die manier kan Eendracht zelf de ondersteuning bieden aan haar eigen Graaf, zoals ik hier eerder ook al gepost had.

Het is niet helemaal geweldig, maar ik denk dat we toch tevreden kunnen zijn.

Maar ik zeg wel eerlijk, sorry tegenover Laurenz dat hij moest wisselen, ookal was hij ermee akkoord. En sorry tegenover Kosygin, dat het niet gelukt is om Rechter alsnog vast te houden. Hopelijk wil je woordvoerder doen, anders zoeken we zeker nog wel een goede wissel.

gielen

Bericht  gielen op 24/9/2013, 00:10

dit lijkt ergens op, we wachten tot morgen voor de verslagen Wink

Gesponsorde inhoud

Bericht  Gesponsorde inhoud